Achilles fájdalom futás után, Hogyan alakul ki az Achilles fájdalom és mit lehet ellene tenni?

Achilles fájdalom – kínoz a sarkad

Achilles-sérülés - Oly könnyedén elkerülhető!

Futás fájdalommentesen, avagy: hogyan szabadultam meg Achilles-ín problémáimtól?

A hosszú hónapokig tartó kényszerpihenő bizony alaposan megtépázza a teljesítményt, sőt, gyakran véget is vet a sportkarriernek. Nap mint nap megdöbbenek azon, hogy nem csak a sportolók, de gyakran még a szakemberek sem tudják vagy csak nem árulják el? Becsszóra csak egy kis anatómia Az Achilles-ín a vádlit alkotó három hosszú izmot kapcsolja össze és rögzíti a sarokcsont hátsó részéhez.

A vádli izmainak fő funkciója a sarok felfelé húzása, magyarul a lábujjhegyre állás. Ez a mozdulat jelentős szerepet játszik életünkben, járás, futás és ugrás közben a talajtól való elrugaszkodást az izmok és az Achilles-ín összehúzódása teszi lehetővé. Hirdetés Mi okozhat Achilles sérülést? Az Achilles-ín leggyakoribb sérülése a gyulladás ma már az Achilles esetében egyre inkább a szövetkárosodás szót használjuk gyulladás helyettilletve a részleges vagy teljes szakadás.

Közös jellemzőjük, hogy szinte minden esetben a vádli izomzatának tartós helytelen terheléséből fakadnak. A probléma - a közhiedelemmel ellentétben - korántsem csak a sportolókat érinti.

kötőszöveti regeneráció mi ez ízületi fájdalmak esetén alflutop

Minden olyan hétköznapi mozgásforma gyaloglás, futás, ugrálás, guggolás, lépcsőzésamely erősen igénybe veszi a vádlit, szövetkárosodáshoz és szakadáshoz vezethet, ha figyelmen kívül hagyunk néhány fontos tényezőt. Nézzük a leggyakoribb problémákat: 1.

Tweet Az Achilles problémákról volt már egy cikk az oldalon régebben, ezt is újra figyelmetekbe ajánljuk, de lássunk egy másikat is a témában, hiszen az Achilles sérülése sajnos gyakori a futók körében. Talán néhányan a saját blogomon már olvasták, tőlük elnézést az újrafelhasználásért. A többieknek jó olvasást és kívánom, hogy sose legyen szükségük ezekre az infókra! Egyes felmérések szerint, különféle ínszalag-sérülések az összes sportsérülés akár 30 százalékát is kitehetik. Különösen gyakori futók körében a fájdalmas és nehezen gyógyuló Achilles-ín sérülés ami hosszú hónapokra visszavetheti az edzésmunkát, sőt egyes esetekben a sporkarrier végét is jelentheti.

Az izom-ín struktúra rendszeres lazításának és nyújtásának elhagyása Ahogy fentebb említettem, a talajtól való elrugaszkodás gyaloglás, futás, ugrás fázisában a vádli izomzata rövidül, méghozzá úgy, hogy mindeközben terhelés alatt van, hisz a test súlya ránehezedik.

A sérült ínszövet egy hirtelen, rossz mozdulat lásd később hatására könnyedén el is szakadhat, akár részlegesen, akár teljes mértékben.

Mire utal a kőkemény vádli?

Címkék: sérülés achilles achilles-ín Néhány hete rémülten tapasztaltam, hogy az amúgy sebezhetetlen és hibátlan kis testem egyik pontján apró fájdalom üt rést. A Sztüx vízébe mártott félisten Akhilleusznak is ugyanitt volt a sebezhető pontja, értitek a párhuzamot, szóval nem szégyen, ha nekem is pont a achilles sarkam fáj, csak kicsit felelőtlenség egy hónappal UB páros előtt lezúzni magamat, szóval most teperhetek, hogy rendbe hozzam, vagy legalábbis kordába tartsam a helyzetet. Mik a tünetek? Semmi komoly, mégis bosszantó és ijesztő: folyamatos sajgó, húzó, enyhe fájdalom a jobb sarkam belső oldalán, ott, ahol az ín tapad, nem éles fájdalom, de ha odaverem valahova, akkor tud szikrázni a szemem. Futás közben lassan enyhül, majd elmúlik, de emelkedőkön eléggé feszül.

A kőkemény vádli nem az edzettség, hanem a krónikus feszesség, azaz a lazítás és nyújtás hiányának jele. A megfelelően edzett erős izom alapállapotban puhább tapintatú.

Futókat érintő lábfájdalmak és kezelésük

Ha a vádli betonszerű, biztos lehet abban, hogy az izmok és az ín krónikusan rövidült és feszessé vált. Ha biztosra menne, egyszerűen feküdjön rá egy SMR hengerre és gördüljön lassan fel s alá! Az egészséges, fiziológiás állagú izom hengerezése nem jár fájdalommal, achilles fájdalom futás után jajgatás tehát mindig intő jel.

A nyújtás és terhelés nem megfelelő kombinálása Hasonló hatást válthat ki az izmok terheléses nyújtása is, amelyre szemléletes példa az ismert gyakorlat: súllyal a kezünkben teljes guggolásokat végzünk. Mindez különösen akkor okozhat gondot, ha az izom-ín egység a korábbi helytelen terhelések miatt eleve feszes.

Achilles-sérülés - Oly könnyedén elkerülhető!

A rövidült és merev izmok és ín hirtelen nyújtása guggoláskülönösen, ha súlyzót is tartunk a kezünkben terhelés bizony reccsenő következményekkel járhat. Ugye, nem lepődik meg azon, hogy elszakad? Mért lenne ez másképp az Achilles-ínnal? Kik a legveszélyeztetettebbek? Az eddigiekből következően mindazok, akiknek izomzata és Achilles-ínja kötött, merev, tehát sérülékeny.

Az életkor előrehaladtával kötőszövetünk ide tartoznak az ínak, tehát az Achilles-ín is törvényszerűen veszít rugalmasságából, merevebbé, feszesebbé, ezáltal jóval sérülékenyebbé válik. Sajnos sokáig nem észleljük a kötőszövet struktúrájának változását, így könnyedén beleesünk a csapdába, hogy teljesítőképességünket tíz évvel azelőtti énünkéhez mérjük, azaz ugyanolyan mértékű terhelést adunk jóval kevésbé rugalmas kötőszövetünknek.

A bemelegítés hiánya hasonlóképp drámaian fokozza az ín sérülésének esélyét, hisz az át nem melegített izom-ín apparátus feszesebb, merevebb, ezáltal jóval könnyebben sérül.

Nem meglepő módon a túlsúly is életveszélyes, hisz nagyobb mértékű izom összehúzódásra van szükség ahhoz, hogy képesek legyünk elrugaszkodni a talajtól járás, futás közben. Mindazon - sajnos - tömegek, akiknek rossz a testtartása. Számítógép előtt ülve fejünket és vállunkat előreejtjük, s ha sokáig tartózkodunk ebben a pozícióban, izmaink alkalmazkodnak a megváltozott elvárásokhoz.

életkorral kapcsolatos ízületi problémák porc gyógyszeres kezelés

A mellizmok és a nyak elülső izmai rövidülnek, a nyak hátulsó részének izmai, illetve a hát felső szakaszának izmai túlnyúlnak. Hamarosan azt vesszük észre, hogy már álló helyzetben is előretoljuk fejünket és előreejtjük vállainkat, azaz testsúlyunk előre helyeződik.

Mindez azt jelenti, hogy a test hátulsó részén lévő izmoknak köztük a vádli izomzatának is jelentős többletmunkát kell végezniük ahhoz, hogy ne essünk orra.

Végezetül említsük meg a korábbi sérüléseket is.

Achilles túlerőltetése krónikus fájdalma

És akkor még nem beszéltünk a sérülések gyógyulását kísérő szöveti letapadásokról! Összefoglalva tehát, milyen tényezők fokozzák jelentősen a sérülésveszélyt? Az Achilles-ín teljes szakadása szinte minden esetben műtéti indikáció, a részleges szakadás és a szövetkárosodás azonban jellemzően műtét nélkül is szépen gyógyítható a megfelelő mozgás terápiával. A kezelés célja az izom és a fascia rugalmasságának helyreállítása lazítással és nyújtással, illetve a későbbi szakaszban a megfelelő erősítéssel.

A futók leggyakoribb sérülései: az Achilles gyulladás

A legcélravezetőbb azonban - mint mindig - a megelőzés: Edzés előtt elengedhetetlen a megfelelő bemelegítés, amely könnyed, dinamikus nyújtásokat is tartalmaz. A statikus nyújtás az erősítő edzés végére való! Az edzéseket követően minden esetben figyeljen a megfelelő mennyiségű lazításra és nyújtásra! Először lazítsa el a feszes izmokat SMR hengerrel, majd következhet a statikus nyújtás. Amit szinte senki sem tud: ha a lazítást kihagyjuk, a stretching nem lesz hatékony, hisz a feszes izmokat nem lehet megnyújtani!

Ha sportolni kezd, óvakodjon a hirtelen, erős terhelésektől!

gerincsérv műtét után gyógytorna gyakorlatok balzsam az ízületekből

Lassan, fokozatosan készítse fel a szervezetét! Internetről ellesve nem megy! Bölcs döntés a következő lomtalanítás alkalmával megszabadulni a magas sarkú cipőktől. Alternatívaként az utált kolléganő is megajándékozható egy-egy tetszetősebb párral. Vegye figyelembe, hogy 30 éves kor fölött csökken a kötőszövet Achilles rugalmassága, így óvatosabban terhelje a testét! Mindehhez komoly önkontroll és testtudat szükséges, hisz évesen jellemzően még igencsak fittnek, fiatalnak, erőtől duzzadónak érezzük magunkat.

Legyen különösen elővigyázatos, ha korábban volt már Achilles-sérülése!

Az ín őrzi a nyomokat, tehát jóval sérülékenyebb, mint gondolná! Hát igen, a túlsúlytól bizony érdemes megszabadulni. Ha nem megy ilyen is vankülönösen óvatosan, kímélő üzemmódban eddzen!

Achilles ín sérülés

Edzésprogramja legyen változatos, óvakodjon az egyoldalú terhelésektől! Hogy miért, arról hosszasabban értekeztem. Végül, de nem utolsó sorban: a kötőszövet szakmai berkekben kenőcsök nyújtó ízületekhez fascia különleges edzést igényel.

A achilles fájdalom futás után edzettsége határozza meg többek közt izmaink állapotát és testünk-lelkünk fiatalosságát sőt, még ráncaink mennyiségét és mélységét istehát adja meg neki, ami jár! Szerencsére világszerte egyre terjedőben a funkcionális fascia tréning, azaz a kötőszövet speciális edzése, szívem szerint achilles fájdalom futás után tenném mindenki számára. Forrás: WEBBeteg.

Olvassa el is